گسترش خاتم کاری روی چوب باعث افزایش نرخ طلا شد!

خاتم کاری به عنوان یکی از نفیس ترین صنایع دستی ایران، هنر خاتم کاری روی چوب، استخوان و یا فلز بر روی سطح اشیاء مختلف است.

نقوش خاتم‌کاری (اشکال هندسی به‌ویژه ستاره‌ای) در این هنر دست‌ساز ایرانی با چوب‌های نازک چوب (آبنوس، ساج، پرتقال و رز)، برنج (برای قسمت‌های طلایی) و استخوان شتر (قطعات سفید) تولید می‌شود.

سپس میله‌ها در تیرهای مثلثی که خودشان به ترتیبی دقیق چسبانده می‌شوند جمع می‌شوند تا استوانه‌ای با موتیف هندسی مانند ستاره‌ای شش‌شاخه‌ای که در یک شش ضلعی قرار دارد ایجاد کنند.

خاتم

سیلندرها به صورت کوتاه‌تر بریده می‌شوند و سپس بین دو صفحه چوبی فشرده و خشک می‌شوند. این بخش ها قبل از اتمام لاک آماده اندود شدن و چسباندن روی جسم هستند.

در میان تمام صنایع دستی ایران، خاتمکاری بسیار استادانه است. در هر سانتی متر مکعب فضا، تقریباً 250 قطعه فلز، استخوان (معمولاً استخوان شتر)، عاج و چوب در کنار هم قرار می گیرند.

خاتم کاری که قدمت آن به دوران صفویه می رسد یکی از قدیمی ترین صنایع دستی ایرانی است که هنوز در اصفهان، شیراز و کرمان رواج دارد.

قلم زنی یکی از زیباترین هنرهای ایرانی و صنایع دستی ایرانی است. قلم زنی هنر میل به نقوش دقیق و فاخر ایرانی بر روی فلزات مختلف از جمله مس، برنج، نقره و طلا با چکش و اسکنه (قلم) است.

حکاکی فلزکاری ایرانی به عنوان مستندترین رسانه هنری ایران در دوره اسلامی شناخته می شود.

اکتشافات تاریخی این صنایع دستی سنتی ایران به دوران باستان و دوره های ساسانی، سلجوقیان و صفویان برمی گردد.

این هنر دستی ایرانی سپس توسط استاد محمد عریضی و استاد محمدتقی ذوفان در 80 سال گذشته احیا شد.

اکنون می توانید اشیاء و ظروف مختلفی اعم از بشقاب، سینی، جعبه آب نبات، شمعدان و … را پیدا کنید که در مغازه های صنایع دستی ایران به ویژه اصفهان، شیراز و تهران به زیبایی حکاکی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *